• Wijnand Burger

Marketing Zandvoort opgericht

ZANDVOORT ,,Hoe ervaart de bezoeker Zandvoort?" vraagt wethouder Gerard Kuipers (D66) zich af. ,,Toerisme is met zijn 2,3 miljoen bezoekers per jaar een van de meest belangrijke financiële inkomstenbron voor het dorp. Naast de belangrijke doelgroepen: Duitsers, Nederlanders en Belgen gaan we ons nu richten op de bezoekers van de Amsterdam. De hoofdstad raakt door zijn populariteit overvol. Hoe kunnen we daarvan meeprofiteren en een deel van deze bezoekers naar Zandvoort halen? Tegelijkertijd is het een mooie gelegenheid om onze eigen VVV eens kritisch tegen het licht te houden".

Daarom is er een nieuwe organisatie Zandvoort Marketing opgericht. De VVV zal hier samen met de afdeling toerisme en economie van de gemeente in opgaan. Maandag 22 januari worden de eerste plannen gepresenteerd op het circuit van Zandvoort. 'Zandvoort, beachforamsterdam' is de nieuwe slogan. ,,Daar moeten we deze nieuwe doelgroep naar ons mooie strand leiden", zegt Lana Lemmens, directeur Zandvoort Marketing. ,,De bezoekers zijn een stedelijke kwaliteit gewend in accommodatie en horeca. Die kwaliteit zullen we ze dan ook moeten bieden. Op het strand wordt deze kwaliteit al geboden, maar in het dorp zullen we nog een slag moeten maken".

De campagne haakt aan op de naam Amsterdam Beach, waarmee de badplaats al enkele jaren gepromoot wordt bij buitenlandse bezoekers. ,,We kunnen door in de slogan variaties aan te brengen, allerlei doelgroepen aanspreken, zoals hardlopers in beachforrunning en watersporters beachforsurfing. We kunnen de slogan ook persoonlijk maken door een eigen naam in te vullen bijvoorbeeld: beachforliesbeth. We hebben daar een aantal promotiefilmpjes van gemaakt".

Zandvoort Marketing gaat zich ook richten om bedrijven en organisaties permanent of tijdelijk in Zandvoort gevestigd te krijgen. Ze heeft hiertoe een bidbook ontwikkeld. Hierin staat wat Zandvoort als evenementenlocatie te bieden heeft. Er staan plekken in beschreven waar evenementen gehouden kunnen worden en men kan kennis nemen van de faciliteiten en regels die door de gemeente bij een evenement gehanteerd worden. Ook is er informatie over de ervaringen van organisaties die ieder jaar terugkomen zoals Runner's World Zandvoort Circuit Run, de Jumbo Racedagen of Pride at the Beach.

,,We gaan vol aan de slag om Zandvoort op de kaart te zetten als de evenementenlocatie van Nederland en Amsterdam Beach", zegt Kuipers tot slot. Hij reikt de eerste exemplaren uit van het bidbook aan onder andere Joke Geldhof, gedeputeerde van Noord-Holland en Lucien Spee, directeur van de Stichting Amsterdam Gay Pride.