• De Blauwe Tram in de Raadhuisstraat

    prive collectie Wim Beukenkamp

Historische trams moeten weer tot leven komen

ZANDVOORT/HEEMSTEDE Vroeger was de Blauwe Tram in Heemstede en Zandvoort een vertrouwd straatbeeld. In Heemstede reed hij tot 1948 vanaf de wijk De Glip, naar het station en verder naar het Soendaplein in Haarlem. Van Zandvoort ging de Blauwe Tram vanaf 1899 naar Haarlem en later door naar Amsterdam. Deze lijn werd op 31 augustus 1957 opgeheven en vervangen door een busdienst.

,,Toch zijn dit niet de eerste trams die in Zandvoort rijden," vertelt Wim Beukenkamp. ,,Wanneer Zandvoort een treinverbinding krijgt met Haarlem, wordt het station gebouwd bij het vroegere Kurhaus. Het is de bedoeling van Zandvoort een mondaine badplaats te maken. De dorpelingen vinden echter de afstand van het dorp naar het station te groot. Zo ontstaat de eerste tramverbinding van de Elektrische Tramweg Maatschappij (ETMZ). Het is de tweede elektrische tram ter wereld. In 1884 wordt hij opgeheven en wordt de dienst voortgezet met een paardentram. Deze paardentram gaat langs alle hotels op de boulevard."

Ook deze paardentram is geen lang leven beschoren. In 1889 wordt hij opgeheven. Tien jaar later komt er een tramverbinding van Zandvoort naar Haarlem. De trams worden Blauwe trams genoemd, vanwege hun donkerblauwe kleur. Ze werden in de Hongaarse hoofdstad Boedapest gemaakt. Eerst wordt hij geëxploiteerd door de Elektrische Spoorwegmaatschappij. Later wordt hij overgenomen door de Noord-Zuid-Hollandsche Stoomtramweg-Maatschappij (NZHSTM). Er rijden trams door het centrum van Haarlem en van Haarlem naar Bloemendaal. Van Haarlem door Heemstede naar Leiden en Den Haag. De trams worden geleidelijk vervangen door busdiensten. De lijn Zandvoort naar Amsterdam is in 1957 opgeheven.

In het NZH-vervoermuseum in de Waarderpolder zijn nog verschillende oude tramstellen te bewonderen. Ook wordt door vrijwilligers de laatste Blauwe Tram gereconstrueerd. ,,We willen de tram historisch en zo authentiek mogelijk namaken. Gelukkig zijn van deze rijtuigen nog veel onderdelen en tekeningen bewaard gebleven. De tram moet een rijdend monument gaan worden en gaat waarschijnlijk op de Scheveningse boulevard rijden," zegt Beukenkamp. Vanwege de hoge kosten (1,1 miljoen euro) is er een stichting opgericht waar geld gedoneerd kan worden. Informatie hierover is te vinden op www.denieuweblauwetram.nl