• Archief

Laatste concert in serie Pauwconcerten

BENNEBROEK Ensembles van internationaal topniveau hebben de afgelopen maanden een kamermuziekconcert in de Hervormde Kerk (Binnenweg 67) gegeven. De muziek wordt hierbij op authentieke instrumenten uitgevoerd. Vrijdag 6 september staat het laatste concert in de serie 'Pauwconcerten' op het programma. Vanaf 20.00 uur voert Concerto Foscari een ode aan Rembrandt van Rijn uit.

350 jaar geleden stierf Rembrandt Harmenszoon van Rijn in Amsterdam. Rembrandt was tijdens zijn leven al een icoon. Het programma van vanavond volgt de basisparameters van Rembrandt's leven dat leidt naar een tijdperk van pracht, gekenmerkt door politieke, maatschappelijke en religieuze veranderingen. Op het raakvlak tussen het strenge Spaanse katholicisme en het oprukkend calvinisme, dat uiteindelijk de contra-reformatie onderdrukt, ontstaan muzikale combinaties en vernieuwingen, die verbonden zijn met grote namen uit de muziekgeschiedenis. Een rijke muziektraditie in een verbazingwekkende atmosfeer van tolerantie.

Concerto Foscari, onder artistieke leiding van Alon Sariel, creëert een muzikale caleidoscoop van die jaren. De allesbepalende naam van het heersende muzikale leven is Jan Pieterszoon Sweelinck, componist en organist in de Oude Kerk in Amsterdam, wiens Ballo del Granduca te horen is. Of de Engelse componist John Bull Sweelinck persoonlijk kende is historisch niet bewezen, maar zonder twijfel telt hij in zijn laatste creatieve Antwerpse jaren mee in de grote kring van de Nederlandse muziekscene. Een intieme Fantasia en een Pavan van Bull tonen zijn unieke kunst.

Constantijn Huygens, bekend diplomaat in dienst van de Nederlandse stadhouder, is niet alleen bekend als invloedrijk politicus, maar ook als componist en dichter. Op voorspraak van Huygens schaft het hof verschillende werken van Rembrandt aan. Hij roemt de schilderijen: 'boven alles verheven en niet te overtreffen in schoonheid'. Huygens steunt ook andere musici. Zo beveelt hij de beroemde violist Carel Hacquart aan voor een baan bij het Mauritshuis. Een van Hacquart's vioolsonates staat vanavond op het programma. Evenals het enige bewaard gebleven instrumentale stuk van Huygens zelf, een Allemande voor viola da gamba. De politieke pluraliteit en culturele ruimdenkendheid van die tijd in Nederland worden weerspiegeld in nieuwe compositorische benaderingen. Vooral luitmuziek wordt gedomineerd door variatie en een mix van nieuwe stijlen.

De harmonisch gedurfde triosonates van de karmelitische monnik Benedictus Buns, de luitmuziek van Joachim van den Hove en de virtuoze vioolwerken van Johannes Schenck geven een muzikaal beeld van deze tijd. Een beeld dat qua complexiteit en diepte lijkt op de elegantie en kleurgebruik van Rembrandt. Hugenoot en Nederlandse luitspecialist Nicolas Vallet componeerde zogenaamde Airs de Cour: seculiere, luitachtige stanza-liedjes.

De Hervormde Kerk is een rijksmonument en gebouwd in de tweede helft van de 17e eeuw. Het is een intiem gebouw met uitstekende akoestiek en origineel interieur. In het naastgelegen Jagershuis kan men achteraf terecht voor een drankje en in de directe nabijheid van de kerk is gratis parkeergelegenheid. Het concert wordt mede georganiseerd door Welzijn Bloemendaal. Kaarten zijn te bestellen via www.pauwconcerten.nl.