Start van zorgcampagne bij Hartekamp

HEEMSTEDE In de Gouden zaal van de Hartekamp Groep vond dinsdag 17 juli de kick off plaats van de campagne Mijntoekomstmijnzorg. Een unieke campagne gericht op jongeren in de leeftijd van 12-16 jaar om hen kennis te laten maken en te interesseren voor de zorg. Heel belangrijk met de tekorten aan arbeidskrachten in de zorg en uniek omdat de ambassadeurs van de campagne zelf werkzaam zijn in de zorg en hun leven, hun werk in de zorg en daarbuiten centraal staat.

,,Bij veel jongeren leeft het gevoel dat werken in de sector een hoge werkdruk, een karig salaris en weinig spanning met zich meebrengt", zegt Willeke de Weerd van de afdeling communicatie van VBZ. ,,In deze campagne laten jonge zelfbewuste professionals op social media en het platform mijntoekomstmijnzorg.nl, een positieve maar tegelijkertijd ook een realistische kant van de zorg zien."

De negatieve berichtgeving draagt eraan bij dat jongeren het niet zien zitten om in de zorg aan het werk te gaan. ,,En dat is jammer", zegt de Weerd. ,,Werken in de zorg is veel dynamischer en inspirerender dan jongeren denken. Iedere dag is anders. Er zijn oneindig veel beroepsmogelijkheden op alle niveaus. Van laborant tot pedagoog, van kraamverzorgster tot psychiatrisch verpleegkundige. De technologische ontwikkelingen gaan snel en zijn interessant, en zorgen voor slimme oplossingen om de dreigende tekorten aan arbeidskrachten op te vangen. De sector biedt baanzekerheid en door de flexibele werkroosters is de balans tussen werk en privé uitstekend te maken."

Op het onlangs gelanceerde platform www.mijntoekomstmijnzorg.nl delen jonge én trotse professionals uit de zorg hun ervaringen in de zorg via real time social media-berichten en blogs.