• wijnand burger

Zandvoort-Noord afgesloten tijdens Grand Prix?

ZANDVOORT "Iedereen is welkom in Zandvoort", aldus Rob Langenberg, de ontwerper van het mobiliteitsplan "Alleen niet met de auto of motor." Het mobiliteitsplan, gemaakt om bezoekers van de Grand Prix van en naar het circuit te leiden, kent nog veel onduidelijkheden. Vrijdag 13 januari werd het gepresenteerd in de Blauwe Tram. Alle Zandvoortse autobezitters, verblijfstoeristen en mensen die hier werken krijgen een sticker om de doorlaatposten op de rotondes bij Nieuw-Unicum en de Zeeweg ter hoogte van de Brouwerskolkweg te kunnen passeren. Toch zal het moeilijk worden voor velen om hun woonhuis of werk te kunnen bereiken.

AFSLUITINGEN Want de spoorwegovergangen op de Sophiaweg en Haltestraat worden permanent afgesloten. De enige mogelijkheid voor de bewoners van Oud- en Nieuw-Noord, Park Duinwijk en de Admiralenbuurt om hun wijk met de auto te kunnen verlaten of binnenkomen of naar het centrum te gaan, is via de Van Lennepweg en de Van Speijkstraat. Maar volgens het mobiliteitsplan zijn deze straten verklaard tot evenemententerrein. Dat betekent dat ze een groot gedeelte van de dag afgesloten zullen zijn om bezoekers, die met de trein komen, van en naar het circuit te leiden. Ook boulevard Barnaart wordt afgesloten voor auto's. "Daar zullen we nog een oplossing voor moeten bedenken," zegt Langenberg. "Misschien is het handig om je auto die dagen in het centrum te parkeren."

Een bezoeker vindt dat een absurde oplossing. "Ik moet dan vanaf mijn huis in Noord via het station of door het fietstunneltje een half uur lopen om mijn auto te bereiken. Als ik die al parkeren kan in het dorp, want daar geldt een parkeerregime. Ze hebben nota bene gezegd dat het dagelijks leven van de Zandvoorters gewoon door gaat. Nou daar merk ik niet veel van."

Het maakt Zandvoort zichtbaar voor de wereld.Gelukkig blijft de bus (lijn 80) naar het centrum gewoon rijden. Buslijn 81 zal niet verder rijden dan het Bloemendaalse strand, vanwege de afsluiting van boulevard Barnaart.

KANSEN "Maar er is ook goed nieuws," zegt wethouder Ellen Verheij. Ze benadrukt de economische kansen die de Grand Prix biedt. "Het maakt Zandvoort zichtbaar voor de wereld en we hebben er toch mooi de verbeteringen aan het spoor aan overgehouden. Op warme dagen zal dat ons veel voordeel brengen."

Circuitdirecteur Robert van Overdijk vertelt over de verbeteringen van het circuit. "Er komen twee kombochten met een hellingspercentage van 32 procent. Dat is de Hugenholtzbocht en de Arie Luyendijkbocht. Dat maakt het circuit uniek in Europa, want geen enkel circuit heeft dat op het ogenblik."

Wijnand Burger