Lekker snel, maar willen we wel een supermarkt zonder kassa?

Het is geweldig dat Albert Heijn met wederom een nieuwe manier van boodschappen doen op de proppen komt: een nog snellere kassaloze winkel. De vraag is: willen we dit?

19-09-2019, 10:39 |Van onze partner

Albert Heijn is al voorloper als het gaat om winkelen zonder juffrouw, meneer of student achter een kassa. Je scant je boodschappen, rekent af en kunt vervolgens de bon scannen om door het poortje weer naar buiten te wandelen.  Je stopt alles in je crossbody tas. Je hoort geen goedemorgen of goedemiddag. Gewoon doorlopen. Het werkt snel en efficiënt. Maar dat kan nog sneller, moeten de bazen van de supermarktketen gedacht hebben. 
 

Zonder kassa? Het kan nog efficiënter
Vorig jaar werden er op proef nog weer andere kassa loze winkels gecreëerd. Je kwam de winkel binnen, en met een speciale pas kon je de kaartjes bij de schappen aantikken. Maar het kan nog efficiënter als het gaat om winkelen zonder kassa. Je scant bij binnenkomst door het poortje je betaalpas en bij de uitgang komt er een totaalbedrag op een scherm in beeld. En weer doorrr…  Dit wordt momenteel uitgeprobeerd in een winkel in Zaandam. Klanten zijn medewerkers van Albert Heijn zelf. Als het allemaal goed gaat, wordt de winkel elders ondergebracht. Vooralsnog lijkt het om een kleine winkel te gaan, een
minisupermarkt. Zo’n typische super die ergens in of bij een kantoor gevestigd zal worden. Werknemers kunnen dan razendsnel in hun pauze boodschappen doen. Stoppen het in hun laptoptas van bijvoorbeeld Cowboysbag en kunnen direct weer aan het werk. Super efficiënt, zo’n kleine to-go winkel. En je hoeft er nooit meer in de rij te staan. Iets wat in die kleine to -go supermarkten in de buurt van kantoren of scholen vaak het geval is. In lunchtijd en schoolpauzes staat zo’n winkel bomvol.  En iedereen koopt maar een paar producten. 
 

Geen kassajuffrouw, willen we dit wel? 
Het staat in schril contrast met de reclames van een keten als de Jumbo die juist veel aandacht geeft aan de interactie met de juffrouw achter de kassa. Iedereen kent die reclame wel. Vader en zoon doen boodschappen, zoon heeft een oogje op het kassa-meisje. Geeft haar een net ‘gebliepte’ reep chocolade, vader becommentarieert zijn gedrag (kassa- nova!). Veel interactie.  Duidelijk dat Jumbo een andere koers vaart. Maar ook Albert Heijn zelf maakte vorig jaar voor een totaal andere ‘move’ door de ‘rustig-aan-kassa’ in het leven te roepen. Je legt gewoon je boodschappen op de band, maar net een stuk
rustiger dan normaal. Je kunt ondertussen een praatje maken met de caissière, zonder dat je je opgelaten voelt door de rij achter je bijvoorbeeld.  Klanten bleken lovend over deze proef, die onder meer in Oosterhout werd uitgevoerd. Commentaar van assistent- supermarktmanager vorig jaar: “Het blijkt dat dus veel meer mensen behoefte hebben aan een praatje dan we van te voren dachten.” Boodschappen doen wordt eigenlijk steeds persoonlijker. De een wil een praatje bij de kassa, de ander gaat vooralsnog voor de zelfscan of straks mogelijk gewoon na het scannen van zijn pas razendsnel de winkel door. Of de ‘rustig-aan-kassa’ er ook bijkomt, is de vraag.