• Bert Westendorp
  • Bert Westendorp
  • Bert Westendorp
  • Bert Westendorp
  • Bert Westendorp

Twee kombochten maken piste F1 uniek

ZANDVOORT De verbouwing van Circuit Zandvoort ligt op schema. In februari moet in ieder geval de baan gereed zijn en ruim vóór zondag 3 mei moet de piste er piekfijn bijliggen inclusief alle tribunes en accommodaties langs de baan. Meest opzienbarende wijziging van de baan zijn twee kombochten. Die bochten, de Hugenholtzbocht en de Arie Luyendijkbocht, zorgen voor een aparte dimensie. Sportief directeur van de Grand Prix, Jan Lammers vindt die aanpassing uniek. "Zandvoort is het enige Grand Prix circuit in Europa met kombochten. In de Arie Luyendijkbocht, pal voor het rechte eind kunnen de coureurs naast elkaar met bijna topsnelheid door de bocht."  De Italiaan Jarno Zafelli van Dromo ontwierp de kombochten.

Er altijd wat gebeuren, maar dat geldt ook voor andere circuits. In de Arie Luyendijk curve is het verschil tussen de onderzijde van de bocht en de bovenkant maar liefst vier meter. Op de vraag of die situatie niet erg link is, haalt Lammers zijn schouders op. "Ik zie daar geen problemen, ja natuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar dat geldt ook voor andere circuits. Kijk naar Eau Rouge op Francorchamps".

VOETGANGERSTUNNELS Op dit moment zijn honderd medewerkers door de week continu aan het werk op en langs de baan. Twee nieuwe voetgangerstunnels moeten voor doorstroming zorgen. De organisatie rekent op ruim driehonderdduizend toeschouwers in totaal, verdeeld over drie dagen. Zandvoort is die dagen met auto of motor niet te bereiken. Enige uitzondering vormen de inwoners van Zandvoort en mensen met een doorlaatpas, zoals media en genodigden. 

(tekst gaat verder onder de video)

TOEGANKELIJKHEID Om de toestroom in goede banen te leiden worden onder meer pendelbussen ingezet. Ook gaat de organisatie er van uit dat veel mensen gebruik maken van de trein de fiets en ook lopend naar het circuit komen. Dat laatste wordt aanbevolen voor mensen die binnen een straal van zeven kilometer van het circuit wonen. Met de auto toch proberen het circuit te bereiken is 'gekkenwerk', zoals Rob Langenberg, verantwoordelijk voor de logistiek, dat avontuur beschrijft. "Je komt echt Zandvoort niet in. Ver buiten Zandvoort zijn parkeermogelijkheden en kunnen bezoekers met bus of huurfiets naar Zandvoort afreizen."

Hieronder is een promofilmpje te zien die een idee geeft hoe de baan moet gaan worden.